Bladeren
Doel 1 - Je kunt uitleggen hoe planten door fotosynthese hun eigen voedsel maken en je hoe de betrokken stoffen de plant in en uit gaan
Je leert hoe een plant zijn eigen voedsel maakt. Ook leer je wat er vervolgens met dat voedsel gebeurt. Dit is een uitgebreid en moeilijk doel. De bronnen zijn daarom ingedeeld van makkelijk naar moeilijk.
- Bronnen
- Bronnen - de basis van fotosynthese:
- Bronnen - fotosynthese uitgebreider uitgelegd
- Bronnen - wat gebeurt er met de glucose die een plant maakt? (Alleen verplicht voor de gym+ klas)
- http://www.meneerspoor.nl/fotosyntheseverbranding.html - fotosynthese en verbranding
- http://biologiepagina.nl/Brugklasnieuw/Planten/fotosynthese.htm - wat doet een plant 's-nachts?
- Overige bronnen - practica in de klas
- Doe het practicum over fotosynthese bij waterpest (vraag docent of TOA)
- Doe het practicum over fotosynthese door een testje met zetmeel in bladeren (vraag docent of TOA)
- Extra bron (niet verplicht):
- https://www.youtube.com/watch?v=C1_uez5WX1o - fotosynthese liedje (Engels)
- Test jezelf:
- Eduhint 5.4 - opdracht 1, 4 en 8 (let op, pas nakijken nadat je doel 1, 2 en 4 hebt afgerond)
- http://biologiepagina.nl/Oefeningen/Fotosynthese/dovenetel.htm
- http://biologiepagina.nl/Oefeningen/Fotosynthese/reacties.htm
- Test jezelf - deze is heel belangrijk
Doel 2 - Je kunt de onderdelen van bladeren herkennen en benoemen en je weet wat de functie van elk onderdeel is
Je leert de verschillende onderdelen kennen en herkennen. Je leert ook wat de functie van elk onderdeel is.
- Bronnen
- Test jezelf:
- Eduhint 5.4 - opdracht 3 en 7 (let op, pas nakijken nadat je doel 1, 2 en 4 hebt afgerond)
- http://biologiepagina.nl/Oefeningen/Bouwstengelblad/bouwstengelblad.htm
- http://biologiepagina.nl/Oefeningen/Doorsnedeblad/doorsnedeblad.htm - let op het waslaagje noemen ze hier cuticula, het sponsachtig weefsel noemen ze sponsparenchym.
Doel 3 - Je kunt uitleggen op welke manieren water uit een plant verdampt en je kunt uitleggen hoe een plant dit tegen gaat
Huidmondjes zijn heel belangrijk voor een plant. Deze zijn het allerbelangrijkste, omdat er koolstofdioxidegas binnen kan komen (belangrijk voor fotosynthese). Verder kan door de huidmondjes ook zuurstof de plant in (verbranding 's nachts) en de plant uit (bij fotosynthese overdag). Helaas kan water ook verdampen via de huidmondjes. Je leert hoe dit water verdampt, wanneer dit sneller gaat en je leert hoe een plant deze verdamping tegen gaat.
- Bronnen
- Symbiose 5.5
- Test jezelf:
- Eduhint 5.5 - opdracht 1 t/m 5 (bij vraag 5c zijn de resultaten: 4 cm, 5 cm, 4 cm)
Doel 4 - Je kunt de beperkende factoren voor fotosynthese benoemen en je kunt uitleggen hoe deze bepalen hoeveel fotosynthese er is
Fotosynthese gaat niet altijd even snel. 's nachts kan een plant zelfs helemaal niet aan fotosynthese doen. Verschillende factoren (invloeden) bepalen of er veel of weinig fotosynthese plaats vindt. Je leert wat deze factoren zijn en je leert ook wat het betekent als een factor beperkend is.
- Bronnen
- Symbiose 5.4 (oranje bladzijde)
- Test jezelf:
- Eduhint 5.4 - opdracht 8
- Test jezelf (Moeilijk! Alleen verplicht voor gym+)
Checkmoment - bladeren
Je gaat nu bewijzen dat je de bovenstaande doelen hebt behaald. Deze opdracht laat je goedkeuren en afvinken door je docent. Als de opdracht is afgevinkt mag je door naar het volgende deel.
- Kies voor één van de volgende mogelijkheden om te bewijzen dat je de doelen hebt behaald:
- Maak een poster (minimaal A4-formaat) met tekeningen en uitleg
- Maak een samenvatting mét tekeningen
- Maak een filmpje
- Maak tijdens de les een toets via:
- De toets voor S1C en S1I (vraag je docent om het wachtwoord)
- De toets voor S1B (vraag je docent om het wachtwoord)
>>> ga door naar het volgende onderdeel
.